PROFESORUL MALINOIS(2)
Este recomandat sa folosim intotdeauna profesorul in apropierea volierei,in prima etapa a dezvoltarii tinerilor,urmand ca in etapa urmatoare,sa-i insoteasca in SCOALA DE CANTEC.Parerile sunt impartite,dar un lucru este cert:PROFESORUL este canarul care ajuta tinerii sa-si formeze un cantec complet,cu care sa-si dea examenul in concurs. Obiectivul profesorului in cazul malinoisului ,este de a indrepta cantecul tanarului cantaret in directia apei(klok-bol-rol)acestea fiind turele specifice ale malinoisului,de aceea este necesar ca profesorul sa aibe un cantec pur,profund,linistit si sa aibe cel putin 2 ture de apa(bineinteles preferabil klok).Fiecare crescator are propriile sale metode si etape,bune sau mai putin bune,dar ADEVARATA SCOALA DE CANTEC, se stie aproape de catre toti crescatorii, se tine la semi intuneric. Dupa joaca si exersarile din voliere,tinerii se pun in dulapurile de cantec,unde in coliviile de scoala ei au un singur scop: "sa manance note".Semi intunericul ii ajuta sa se concentreze mai bine si sa-i linisteasca pe tinerii cantareti.Lumina si alimentatia necorespunzatoare sunt doi factori care dauneaza scolii de cantec,acestia producand o excitatie si o nervozitate canarului,care influenteaza negativ compozitia cantecului.Unii se intreaba daca profesorul este indispensabil,si daca cantecul sau(malinois) este intradevar ereditar....Genetic vorbind,malinoisul mosteneste o structura fizica care ii permite sa emita cantecul propriu zis al rasei sale.Numai cateva ture cum ar fi: flaute,bellen belrol,flaute rulate si posibil chor sunt ereditare,restul repertoriului este completat cu ajutorul PROFESORULUI,sau a tatalui sau. Ca o concluzie putem spune ca PROFESORUL,este acel "canar de prim ajutor",care invata pe tinerii cantareti sa duca la bun sfarsit intreaga compozitie a cantecului. Daca un copil are la scoala un profesor slab pregatit,atunci cu siguranta acel copil va avea carente in crestere;asa se intampla si in cazul nostru:daca avem un PROFESOR mediocru,fara unele ture de baza,atunci tanarul cantaret va avea si el la randul sau carente in exprimare. Stand de vorba cu mai multi crescatori de la noi,dar si cu un bun prieten din Italia,considerat de mine ,un mare crescator de malinois(o activitate de peste 30 ani),acestia mi-au confirmat acelasi lucru pe care si eu il folosesc: PROFESORUL trebuie tinut intr-o colivie in apropierea volierei,unde va canta linistit,urmand apoi sa-i insoteasca in SCOALA DE CANTEC.Cel mai preferabil ar fi sa folosim grupuri de 10-12 barbatusi in voliere si sa folosim dupa preferinte 3-4 profesori.Desigur fiecare crescator stie sa se adapteze in functie de ce are in crescatorie. DAR.....exista si alti crescatori care folosesc PROFESORII IN VOLIERE alaturi de barbatusi,argumentand ca: stant pe parcursul intregului an in colivii,cantecul lui devine monoton,pierde din adancime si acuratete iar turele sunt exagerat de lungi...exemplu:flaut foarte lung sau excesiv rulat s.a.m.d. In zilele noastre, unii crescatori sustin ca profesorul nu este indispensabil....dar eu cred ca aceasta afirmatie este valabila pentru crescatorii cu zeci de ani de experienta in spate. ...vezi GILBERT JANSSENS care lucreaza pe 2-3-4 linii bine definite si urmarite de-a lungul anilor. De aceea PROFESORII sunt selectati in functie de linia genetica, pe care ei au "datoria" sa o transmita mai departe la procreatiile lor. Inchei aici acest comentariu,nu inainte de a va spune si voi parerea referitoare la acest subiect foarte amplu,reamintindu-va ca aceste discutii "tehnice" nu fac altceva decat sa ne ajute pe viitor.
Cu stima MIHAI STERE
|