Scoala de cantec , este una dintre etapele cele mai importante din ansamblul perioadelor cresterii canarilor de cantec , ea reprezinta , ca o definitie daca vreti , ansamblul tuturor masurilor inteprinse pentru obtinerea unui cantec placut , ordonat , adanc si corect interpretat . Din observatiile mele , scoala de cantec , cuprinde trei parti distincte si anume : a). acomodarea b). scoala propriu-zisa c). pregatirea pentru concurs Sa le luam pe rand . a). Acomodarea , reprezinta etapa in care factorii biologici ne permit introducerea tinerilor masculi , din voliere , in micile colivii de cantec . Acesti factori sunt : terminarea naparlitului si maturizarea fiziologica a organismului , tinerilor masculi , care favorizeaza trecerea de la ganguritul specific puilor , la abordarea turelor specifice rasei . Tot in cadrul acestui punct , putem observa doua subpuncte distincte si anume : 1. acomodarea cu noul mediu , referindu-ma aici la trecerea in micile colivii de cantec , spatiul in care sunt amplasate aceste colivii , cat si mediul ambiant al spatiului , cu referire la temperatura si luminozitate . 2. acomodarea cu noul tip de hranire Revin un pic la ele : 1. Daca pana mai ieri , tinerii masculi au avut la dispozitie spatiul generos al unei voliere , din momentul introducerii in scoala , acest confort le va lipsi . La introducerea in micile colivii de cantec , se va tine cont de gradele de inrudire dintre ei , grupandu-se pe cat posibil fratii de mama in mod special . In primele 8-10 zile de la introducerea in micile colivii , nu se vor pune diafragme de izolare intre acestea , in vederea obtinerii unei acomodari cat mai bune , dat fiind faptul ca acestia au fost obisnuiti sa stea impreuna pana acum ; acestea se vor introduce dupa ce observam ca acomodarea se realizeaza progresiv , iar tinerii nostrii subiecti , nu mai stau abatuti , unii dintre ei parand chiar bolnavi , iar altii zbatandu-se , chiar lovindu-se de gratii . 2. Acomodarea cu noul tip de hranire ; nemaidispunand de spatiul generos al volierei , unde puteau face miscare dupa bunul plac , spatiul extrem de redus al noului habitat , ne obliga sa reducem din intensitatea nutritionala , prin eliminarea totala sau partiala , a sortimentelor prea stimulative . Pentru ca trecerea si din acest punct de vedere , sa se faca in cele mai bune conditii , este bine ca aceasta reducere sa se inceapa chiar din voliera , in scopul minimalizarii cat mai accentuate a starii de stres , provocata de o schimbare prea radicala . In acest sens , in raport cu evolutia subiectilor , eu procedez asa : Formez un amestec de baza , care contine : - 50% rapita - 50% phalaris Cu acest amestec , jonglez , in functie de evolutia in cantec a tinerilor masculi , imbunatatind-o sau nu , cu cateva boabe de canepa , ovaz decorticat sau niger , precum si cu hrana moale pe baza de ou . Hrana moale o distribui , la inceput saptamanal , dupa care , pe masura ce timpul trece , ei o primesc de doua ori pe saptamana , de trei ori pe saptamana , iar cu 10 zile inaintea concursului - zilnic . Subliniez si precizez ca aceste imbunatatiri , le primesc mai abundent cei ramasi in urma cu cantecul , mai putin sau deloc , cei care canta foarte bine sau strident . Incepand cu a doua luna de scoala , toate completarile le fac numai pe pat de rapita . In concluzie , observam ca in scoala de cantec , avem de-a face cu patru categorii de atitudine si anume : - stridentii , cu un comportament prea energic - iau masuri de eliminare a tuturor alimentelor prea stimulative - falsorii - cei cu defecte in interpretarea turelor standard - ii elimin din scoala de cantec - cei care canta in ton cu cerintele standardului - continui hranirea in acelasi mod pe care l-au avut - cei ramasi in urma cu cantecul - le distribui mai des din alimentele mai sus mentionate
b). Scoala propriu-zisa . Reprezinta totalitatea masurilor ce se inteprind in vederea pregatirii unui mediu adegvat , cu scopul perfectionarii si obtinerii turelor specifice rasei . Si aici parerile multor crescatori sunt impartite : unii recomanda expunerea scolii in locuri zgomotoase si cu lumina ,chipurile pentru a obisnui canarii cu zgomote sau oameni , altii din contra , merg pe liniste si cu o intunecare accentuata . Atrag atentia , aici , ca multi confunda scoala de cantec cu pregatirea in vederea participarii la concurs . Am vazut adeseori pe diferite site-uri , informatii cu privire la scoala de cantec , ce erau insotite de imagini care reprezentau faza pregatirii in vederea participarii la concurs , ceea ce este cu totul altceva ; aceste doua aspecte , combinate , induc in eroare un tanar sau incepator practicant . Parerea mea personala este contrara acestor doua extreme , si va spun de ce : - daca privim canarul din punct de vedere biologic , observam ca aceasta specie este diurna ; pe intuneric , canarul isi inceteaza toate activitatile , deci nu ... misca . Fiind o specie diurna , toate activitatile sale au loc sub influenta luminii , ca si cantatul . Prin cantec , canarul , isi exprima anumite stari emotionale , ca de exemplu : isi face simtita prezenta , isi marcheaza teritoriul , face curte femelei , s.a.m.d. - resping cu toata convingerea , ideea ca in scoala , canarul invata sa cante . Probabil ca , in conceptia unora , gandul le fuge involuntar la intelesul unanim al termenului "scoala" , in sensul ca este locul unde se invata ceva ; tinerii masculi vor canta si fara „scolarizare” , dar cantecul lor , nu se va compara niciodata cu a celor „scolarizati” , dar asta-i o alta tema , pe care , daca vreti , o putem analiza . Din aceste considerente , eu cred ca , scoala de cantec , trebuie amplasata in locuri linistite , fara factori perturbatori , cu o luminozitate redusa , predominand culoarea verde - pentru a le creea cadrul ancestral ... , cu o temperatura relativ scazuta (16-18 'C) si constanta si nu in ultimul rand cu o hranire corespunzatoare , specifica acestei etape . Multi se intreaba de ce lumina trebuie sa fie un pic difuza si gresesc atunci cand o aduc la acesti parametrii , din start . Lumina trebuie adaptata treptat cu nivelul de interpretare al cantecului , a marii majoritati a subiectilor scolarizati , concomitent cu distribuirea hranei individuale , in functie de progresul in cantec al fiecarui individ . Respectand cu strictete intervalele valorice ale luminozitatii , temperaturii , si ale hranirii , vom observa ca in decurs de aproximativ o luna (15 oct. - 15 noe.) cantecul tinerilor nostrii masculi , se va dezvolta , se va rotunji , distigandu-se incet-incet , timbrul turelor standardizate malinois . Tot in aceasta etapa , dar spre sfarsitul ei , crescatorul isi va alege , in functie de performantele elevilor sai , colectia care va fi reprezentativa pentru crescatoria sa , in concursul de cantec .
c). Pregatirea pentru concurs ; reprezinta o ultima etapa din scoala de cantec si incepe cu aproximativ 10-14 zile inaintea concursului . Atentie , in aceasta ultima etapa , vor intra doar canarii care si-au definitivat scolarizarea , pentru antrenamentul necesar cantarii la momentul stabilit , in fata arbitrului . In anii 1890 , reputatul naturalist Pavlov , descopera ca reflexele neconditionate , sub influenta anumitor stimuli , pot fi transformate in reflexe conditionate . Pe acest principiu se bazeaza si pregatirea canarilor nostri pentru concurs . Crescatorul care nu-si explica cum pot canarii sa cante in momentul arbitrarii , nu poate sa-i antreneze pentru aceasta . Canarul canta numai sub influenta luminii , pe intuneric ... tace . Dupa ce ne-am decis asupra viitorului lot reprezentativ , introducem coliviile cu acestia in asa numita duba de concurs . Aceasta , dupa cum bine stiti , este prevazuta cu trape de inchidere , care la randul lor sunt prevazute cu orificii de iluminare ; totodata ne vom folosi de ea pentru formarea reflexelor conditionate . Pentru antrenament trebuie sa amenajam intr-o camera separata , o masuta pe care asezam diafragma separatoare si le amplasam perpendicular sub sursa de lumina . Prima zi de antrenament : - in jurul orei 07.15 deschidem trapele integral si hranim canarii ; dupa 10 min. le inchidem - in jurul orei 08 , deschidem iar trapele , pentru acomodarea cu lumina , timp de 10 min. , dupa care inchizandu-le , transportam duba in camera de ascultare , unde vom scoate coliviile si le vom expune la lumina , in vederea stimularii . - dupa 10-15 min. , punem coliviile la loc in duba si o ducem la locul ei . - in jurul pranzului procedam la fel - seara aceeasi ... chestie Vom observa ca in prima sau a doua zi , canarii nu vor canta sau vor canta putin , dar cu trecerea zilelor ei se vor obisnui cu acest regim si vor incepe sa cante din ce in ce mai bine si mai mult ca durata , dat fiind faptul ca , prezenta luminii este conditionata de timp , iar nevoia lor instinctuala de a canta este mare . Dupa cateva zile , in momentul in care constatam ca reactioneaza bine la lumina , incepem sa marim durata expunerii pana la 30 min. , cat dureaza si timpul alocat arbitrarii . Lucrand astfel cu canarii nostrii , le creem reflexe conditionate , in cazul nostru , de lumina . Ca un fapt amuzant , ati observat desigur , ca dupa concurs , cand masculii trec in colivii mai spatioase , pentru reluarea vietii lor obisnuite , canta neincetat , zi lumina aproape , in decurs de cateva zile , pana cand natura isi spune din nou cuvantul estompand aceste reflexe
|